El passat dilluns vàrem parlar sobre l'actitud que hem d'adoptar dins l'àmbit laboral, des del procès de selecció durant l'entrevista fins que ens incorporem en el nou lloc de treball.
Si la vols escoltar clica
aquí.
ENTREVISTA DE TREBALL Tot i que l'entrevistador ha de ser del tot imparcial i objectiu en la decisió d'escollir d'entre els candidats a un lloc de treball, no oblidem que és una persona i que té davant a una altra persona, el candidat, per tant hi ha factors personals que poden influenciar en la seva darrera decisió, factors que no hi son si sol te davant el currículum en paper. En
l’entrevista la personalitat, la imatge, la capacitat de reacció, la motivació,
l’emprenedoria, la proacció, capacitat d’integració, treball en equip, la
comunicació no verbal, juguen un paper molt important alhora de decidir. No parlarem
de com ens l’hem de preparar, de les possibles preguntes que ens poden fer, de
a qui ens adrecem, etc. sinó del comportament durant aquesta.
Primer de tot, no cal dir que hem d’anar i
comportar-nos d’acord al lloc al que optem.Pautes
genèriques: Imatge: vestirem d’acord al lloc de
treball que optem, si en el desenvolupament de la nostra tasca es necessita o
ens demanen vestir formal, a l’entrevista anirem vestits amb jaqueta i pantaló en cas dels homes, en un estil casual, pot ser combinant pantaló amb o sense pinces i una americana, jaqueta, jersei, etc. I vestit jaqueta per les dones (pantaló o faldilla) és l'opció més encertada; si el lloc
a ocupar requereix un treball físic no s'hi adiu que ens presentem a l'entrevista amb un vestit jaqueta, en aquest cas podrà ser algo més infornal. En tot cas no cridar l'atenció, prohibit bambes, camisetes sense mànigues pels homes, roba amb inscripcions
(ni futbol, política, ideologies, etc.), higiene no cal dir-ho (sabates sobretot), les
dones maquillatge i joies discretes. Hem de saber captar l'interés pel que som, com som i amb el que diem, no desviar l'atenció amb el com anem. 2. Tot i que aconsello dur algun complement que destaqui i que faci que ens recordin, aquest complement pot ser un mocador de coll (tan homes com dones), un portadocuments o bossa de mà vermella, sempre que s'escaigui amb el que duem.
3. Puntualitat: uns dies abans ens haurem informat d'on hem d'anar, fins i tot ens haurem apropat per confirmar que és on pensavem, d'aquesta manera ens evitem algun ensurt d'última hora. Si hem calculat que de casa al lloc de l'entrevista hi han uns 15 minuts, sortirem uns 25 minuts abans per tal d'arribar en calma, tenir temps per trobar lloc per aparcar el cotxe, i si aquests deu minuts de més ens sobren, doncs fem un cafè a la cafeteria del cantó tot relaxant-nos llegint el diari. Es tracta d'arribar en punt i el més assossegat possible. 5. Un cop ens reben esperarem que l’entrevistador ens
estengui la mà i ens convidi a seure, recordem que l’altre
dia vam parlar de no llençar-nos a la cadira, ni seure’ns a la voreta,
transmetrem una actitud d’interés amb la nostra
posició.6. Tractament de vostè encara que sigui
una persona més jove que nosaltres
7. Dialèctica positiva (evitar dir paraules com "no,
però, problema", no parlar mai malament dels antics treballs, empreses o caps,
ni paraules que ens infravalorin: jo sol he...), ser sincer, breu i clar, no
divagar en les respostes.
8. És important parlar durant l'entrevista de fites, futur, compromís,
objectius, eficàcia, projectes, garanties, etc.
9. No parlar en una primera entrevista
de sous, festes, vacances, etc. Si ens pregunten quant volem cobrar hem de respondre amb un “l’equivalent al lloc de treball al que opto” Cuidar la
nostra comunicació no verbal: ·
Les
paraules han de ser coherents amb la manera de gesticular, la postura, la veu,
l’expressió de la cara, la mirada, etc.·
ACTITUD CORPORAL
a.
Posició
avançada : transmet interès, predisposició.
b.
Posició
desplaçada : transmet desinterès, temor, actituds passiva.
·
GESTICULACIONS a.
MANS -
Palmell
mà cap a dalt : honestedat i sinceritat.
-
Palmell
cap a baix : posició dominant.
-
Mans
a la cara : falsedat.
-
(
tapar-se la boca, rascar-se el nas, l’orella, tirar-se del coll de la
camisa...) b.
BRAÇOS -
Creuats
: no es dona pas a la comunicació, actitud defensiva, inseguretat.
-
Massa
gesticulació : nerviosisme.
- PARALINGÜISTICA
(el poder de la veu)
a.
Utilitzar
un to de veu ni massa alt (defensiu, ofensiu i nerviosisme) ni massa baix
(inseguretat, por)
b.
Convenient
canviar de volum per emfatitzar allò que volem ressaltar
c.
Evitar
que ens tremoli la veu, ha de ser ferma i segura
d.
Intentar
adaptar-nos a la velocitat de l’entrevistador
PRESENTACIONS I SALUTACIONS
En un
principi les presentacions les farà el responsable de l’empresa, o en el seu
defecte el responsable de RRHH.
Ordre (per
càrrecs):
1. Superior immediat (si el tenim, i no
va estar durant la entrevista)
2. Equip de treball (companys)
3. Persones que estaran al nostre
càrrec És a dir: sempre ha de
saber abans el nom del “nouvingut” el de + importància
Per tant, a la feina
quedaria així si jo soc la persona que m’incorporo:
-
Si
em presenten al meu superior: Sr. President li presento a Laura Sánchez, a
partir d’avui s'incorpora al nostre equip. Laura, et presento al Sr. Jesús Giné, president de la
companyia.
-
I
a l’inrevés si em presenten a persones de càrrec inferior
Presentar-nos
amb el nom, cognoms, càrrec o lloc que ocuparem. Sempre és bo afegir alguna
altra informació d’interés.
Afegir
aquesta informació és important, sobretot en àmbits socials, festes, còctels,
en el que nosaltres com amfitrions hem de presentar als convidats, intentarem
afegir allò que coneguem que puguin tenir en comú, facilitant així que inicien
una conversa del seu agrat, se sentin segurs parlant d’un tema que coneixen, és
una manera de trencar el gel de manera satisfactòria.
Durant les
presentacions, les persones que treballen a l’empresa s’hauran d’aixecar i
sortir de darrera la taula, per tal de no crear una barrera “de comunicació” ja
el primer dia. És una manera de fer-se més accessible i proper, al cap i a la
fi, acabaràs treballant amb aquesta persona.Dins l’àmbit
professional s’hi adiu més l’encaixada de mans, abans que els dos petons, però,
sobretot en el cas entre dones, és correcte també els dos petons (si la nostra
superior és una dona, serà ella qui decidirà)L’encaixada
ha de ser breu i ferma. Amb tota la
mà, no sols els dits.Podem
conèixer el caràcter de la persona per tal com ens ofereix la mà: -
cap
amunt i el palmell cap avall: superioritat, (obligues a l'altra persona a adoptar una posició sumisa)
-
cap
avall i el palmell cap amunt: inferioritat
-
entrepà:
confiança. Polític
Agafar del
braç, en principi és més entre homes, i si es coneixen. En aquest cas no seria
convenient.
Sempre
l’encaixada de mans va acompanyat d’un somriure i mirada als ulls.
Com s’ha de comportar un treballador quan
s’incorpora a un nou treball?Els primers
dies ha d’adoptar una actitud neutra.
OBSERVAR,
intentar conèixer la política de l’empresa i la cultura interna.
Hem
d’indagar abans d’actuar.
I escoltar
abans de parlar.
Comportar-nos
així ens facilitarà la integració en l’equip.
Demanarem
ajuda, oferirem disponibilitat, i demostrarem la voluntat de col·laborar. Tots
ells punts favorables.
PROTOCOL EMPRESARIALUna de les
funcions més importants del protocol, ja sigui a nivell institucional,
empresarial, eclesiàstic i fins i tot social, és la d’ordenar a les persones,
per tal de facilitar l’organització, coordinació i fer que la convivència sigui
més ordenada i fructífera.Aquesta
ordenació a nivell institucional està regulada per un R. Decret, però a nivell
empresarial evidentment, és una ordenació que s’ha de fer de manera interna
basant-se amb l’organigrama jeràrquic de cada empresa.Aquest ordre
se seguirà en l’organització de qualsevol tipus d’esdeveniment organitzat des
de la entitat, ja siguin reunions, recepcions, actes socials, culturals, etc.Per tant hem
de conèixer qui precedeix a qui, i qui té prioritat abans de qui.Com
s’ordenen en una taula presidencial: (conferència, reunió, àpat, etc.)La persona
de més càrrec es fica al centre, la persona que el segueix se situa a la dreta,
i la tercera a l’esquerra, i així successivament.La persona
de més alt càrrec pot cedir la presidència de l’acte en un convidat d’honor,
per exemple si ha convidat a l’alcalde de Lleida, que és el màxim representant
de la ciutat, en una conferència o
presentació, pot oferir-li el lloc del centre, llavors ell ocupa l’immediat
següent, és a dir, a la dreta de l’alcalde.Com no hi ha
una regla establerta dins una empresa és important recorre al sentit comú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada