Fes del convit un art efímer que perduri en el record

dijous, 18 d’octubre del 2012

Entrevista Ua1 ràdio. Saber estar en el treball

El passat dilluns vàrem parlar sobre l'actitud que hem d'adoptar dins l'àmbit laboral, des del procès de selecció durant l'entrevista fins que ens incorporem en el nou lloc de treball. 

Si la vols escoltar clica aquí. 


ENTREVISTA DE TREBALL Tot i que l'entrevistador ha de ser del tot imparcial i objectiu en la decisió d'escollir d'entre els candidats a un lloc de treball, no oblidem que és una persona i que té davant a una altra persona, el candidat, per tant hi ha factors personals que poden influenciar en la seva darrera decisió, factors que no hi son si sol te davant el currículum en paper. En l’entrevista la personalitat, la imatge, la capacitat de reacció, la motivació, l’emprenedoria, la proacció, capacitat d’integració, treball en equip, la comunicació no verbal, juguen un paper molt important alhora de decidir.  No parlarem de com ens l’hem de preparar, de les possibles preguntes que ens poden fer, de a qui ens adrecem, etc. sinó del comportament durant aquesta.
Primer de tot, no cal dir que hem d’anar i comportar-nos d’acord al lloc al que optem.Pautes genèriques:       Imatge: vestirem d’acord al lloc de treball que optem, si en el desenvolupament de la nostra tasca es necessita o ens demanen vestir formal, a l’entrevista anirem vestits amb jaqueta i pantaló en cas dels homes, en un estil casual, pot ser combinant pantaló amb o sense pinces i una americana, jaqueta, jersei, etc. I vestit jaqueta per les dones (pantaló o faldilla) és l'opció més encertada; si el lloc a ocupar requereix un treball físic no s'hi adiu que ens presentem a l'entrevista amb un vestit jaqueta, en aquest cas podrà ser algo més infornal. En tot cas no cridar l'atenció, prohibit bambes, camisetes sense mànigues pels homes, roba amb inscripcions (ni futbol, política, ideologies, etc.), higiene no cal dir-ho (sabates sobretot), les dones maquillatge i joies discretes. Hem de saber captar l'interés pel que som, com som i amb el que diem, no desviar l'atenció amb el com anem. 2.    Tot i que aconsello dur algun complement que destaqui i que faci que ens recordin, aquest complement pot ser un mocador de coll (tan homes com dones), un portadocuments o bossa de mà vermella, sempre que s'escaigui amb el que duem.
3.     Puntualitat: uns dies abans ens haurem informat d'on hem d'anar, fins i tot ens haurem apropat per confirmar que és on pensavem, d'aquesta manera ens evitem algun ensurt d'última hora. Si hem calculat que de casa al lloc de l'entrevista hi han uns 15 minuts, sortirem uns 25 minuts abans per tal d'arribar en calma, tenir temps per trobar lloc per aparcar el cotxe, i si aquests deu minuts de més ens sobren, doncs fem un cafè a la cafeteria del cantó tot relaxant-nos llegint el diari. Es tracta d'arribar en punt i el més assossegat possible. 5.     Un cop ens reben esperarem que l’entrevistador ens estengui la mà i ens convidi a seure, recordem que l’altre dia vam parlar de no llençar-nos a la cadira, ni seure’ns a la voreta, transmetrem una actitud d’interés amb la nostra  posició.6.     Tractament de vostè encara que sigui una persona més jove que nosaltres
7.     Dialèctica positiva (evitar dir paraules com "no, però, problema", no parlar mai malament dels antics treballs, empreses o caps, ni paraules que ens infravalorin: jo sol he...), ser sincer, breu i clar, no divagar en les respostes.
8.     És important parlar durant l'entrevista de fites, futur, compromís, objectius, eficàcia, projectes, garanties, etc.
9.     No parlar en una primera entrevista de sous, festes, vacances, etc. Si ens pregunten quant volem cobrar hem de respondre amb un “l’equivalent al lloc de treball al que opto”     Cuidar la nostra comunicació no verbal: ·               Les paraules han de ser coherents amb la manera de gesticular, la postura, la veu, l’expressió de la cara, la mirada, etc.·               ACTITUD CORPORAL
a.           Posició avançada : transmet interès, predisposició.
b.           Posició desplaçada : transmet desinterès, temor, actituds passiva.
·               GESTICULACIONS a.           MANS -        Palmell mà cap a dalt : honestedat i sinceritat.
-        Palmell cap a baix : posició dominant.
-        Mans a la cara : falsedat.
-        ( tapar-se la boca, rascar-se el nas, l’orella, tirar-se del coll de la camisa...) b.           BRAÇOS -        Creuats : no es dona pas a la comunicació, actitud defensiva, inseguretat.
-        Massa gesticulació : nerviosisme.
 
  • PARALINGÜISTICA (el poder de la veu)
a.          Utilitzar un to de veu ni massa alt (defensiu, ofensiu i nerviosisme) ni massa baix (inseguretat, por)
b.           Convenient canviar de volum per emfatitzar allò que volem ressaltar
c.           Evitar que ens tremoli la veu, ha de ser ferma i segura
d.           Intentar adaptar-nos a la velocitat de l’entrevistador
  PRESENTACIONS I SALUTACIONS
En un principi les presentacions les farà el responsable de l’empresa, o en el seu defecte el responsable de RRHH.
Ordre (per càrrecs):
1.     Superior immediat (si el tenim, i no va estar durant la entrevista)
2.     Equip de treball (companys)
3.     Persones que estaran al nostre càrrec     És a dir: sempre ha de saber abans el nom del “nouvingut” el de + importància
     Per tant, a la feina quedaria així si jo soc la persona que m’incorporo:
-       Si em presenten al meu superior: Sr. President li presento a Laura Sánchez, a partir d’avui s'incorpora al nostre equip. Laura, et presento al Sr. Jesús Giné, president de la companyia.
-       I a l’inrevés si em presenten a persones de càrrec inferior
 Presentar-nos amb el nom, cognoms, càrrec o lloc que ocuparem. Sempre és bo afegir alguna altra informació d’interés.
Afegir aquesta informació és important, sobretot en àmbits socials, festes, còctels, en el que nosaltres com amfitrions hem de presentar als convidats, intentarem afegir allò que coneguem que puguin tenir en comú, facilitant així que inicien una conversa del seu agrat, se sentin segurs parlant d’un tema que coneixen, és una manera de trencar el gel de manera satisfactòria.
Durant les presentacions, les persones que treballen a l’empresa s’hauran d’aixecar i sortir de darrera la taula, per tal de no crear una barrera “de comunicació” ja el primer dia. És una manera de fer-se més accessible i proper, al cap i a la fi, acabaràs treballant amb aquesta persona.Dins l’àmbit professional s’hi adiu més l’encaixada de mans, abans que els dos petons, però, sobretot en el cas entre dones, és correcte també els dos petons (si la nostra superior és una dona, serà ella qui decidirà)L’encaixada ha de ser breu i ferma. Amb tota la mà, no sols els dits.Podem conèixer el caràcter de la persona per tal com ens ofereix la mà: -       cap amunt i el palmell cap avall: superioritat, (obligues a l'altra persona a adoptar una posició sumisa)
-       cap avall i el palmell cap amunt: inferioritat                                                                       
-       entrepà: confiança. Polític
Agafar del braç, en principi és més entre homes, i si es coneixen. En aquest cas no seria convenient.
Sempre l’encaixada de mans va acompanyat d’un somriure i mirada als ulls.
Com s’ha de comportar un treballador quan s’incorpora a un nou treball?Els primers dies ha d’adoptar una actitud neutra.
OBSERVAR, intentar conèixer la política de l’empresa i la cultura interna.
Hem d’indagar abans d’actuar.
I escoltar abans de parlar.
Comportar-nos així ens facilitarà la integració en l’equip.
Demanarem ajuda, oferirem disponibilitat, i demostrarem la voluntat de col·laborar. Tots ells punts favorables.
PROTOCOL EMPRESARIALUna de les funcions més importants del protocol, ja sigui a nivell institucional, empresarial, eclesiàstic i fins i tot social, és la d’ordenar a les persones, per tal de facilitar l’organització, coordinació i fer que la convivència sigui més ordenada i fructífera.Aquesta ordenació a nivell institucional està regulada per un R. Decret, però a nivell empresarial evidentment, és una ordenació que s’ha de fer de manera interna basant-se amb l’organigrama jeràrquic de cada empresa.Aquest ordre se seguirà en l’organització de qualsevol tipus d’esdeveniment organitzat des de la entitat, ja siguin reunions, recepcions, actes socials, culturals, etc.Per tant hem de conèixer qui precedeix a qui, i qui té prioritat abans de qui.Com s’ordenen en una taula presidencial: (conferència, reunió, àpat, etc.)La persona de més càrrec es fica al centre, la persona que el segueix se situa a la dreta, i la tercera a l’esquerra, i així successivament.La persona de més alt càrrec pot cedir la presidència de l’acte en un convidat d’honor, per exemple si ha convidat a l’alcalde de Lleida, que és el màxim representant de la ciutat,  en una conferència o presentació, pot oferir-li el lloc del centre, llavors ell ocupa l’immediat següent, és a dir, a la dreta de l’alcalde.Com no hi ha una regla establerta dins una empresa és important recorre al sentit comú. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada